رژیم خام گیاهخواری , رژیم لاغری خام گیاهخواری چگونه است ؟

0
131

رژیم خام گیاهخواری چگونه رژیمی می باشد؟

رژیم های غذایی مختلفی وجود دارد که افراد طبق ذائقه و شرایط بدن خود از آن ها استفاده می کنند. یکی از رژیم هایی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است رژیم خام گیاه خواری می باشد که در آن هیچ گونه غذای پخته شده مصرف نمی شود و اگر هم غذایی احتیاج به پخت داشته باشد باید آن را در حرارت خیلی کم بپزند. در این رژیم از مواد غذایی مانند سبزی ها، میوه ها، آجیل، غلات خام و … که نیاز به پخت نداشته باشند مصرف می شود. توجه کنید که هرگونه مواد غذایی که از طریق حیوانات به دست بیاید نباید در رژیم خام گیاه خواری مورد استفاده قرار گیرد.

رژیم خام گیاهخواری چه عوارضی برای بدن دارد؟

بدن انسان باید روزانه مواد غذایی مختلفی از گروه های مواد غذایی دریافت کند در غیر این صورت بدن دچار کمبود هایی می شود که این کمبود ها باعث به وجود آمدن بیماری هایی می شود که ممکن است بسیار خطرناک باشند. در ادامه به کمبود هایی که بدن ممکن است در حین رعایت این رژیم با آن ها مواجه شود اشاره می کنیم:

۱- کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یک ماده مغذی محلول در آب است که نقش مهمی در عملکرد مغز، تولید گلبول قرمز و سنتز DNA دارد. افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری و غیر حیوانی مصرف می کنند در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند زیرا ویتامین B12 به‌صورت طبیعی تنها در غذاهای حیوانی مثل گوشت و ماهی وجود دارد. علائم کمبود این ویتامین عبارت‌اند از خشکی، کاهش اشتها، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا و دست، یبوست، حافظه ضعیف و افسردگی و مشکلات تعادل و آسیب دستگاه عصبی است. به همین علت توصیه می شود افرادی که خام گیاهخوارند از مکملهای خوراکی یا تزریقی این ویتامین استفاده کنند.

۲- مشکلات کلسترول

با توجه به گفته محققان وقتی که فرد فقط از مواد غذایی خام استفاده می کند سطح تری گلیسیرید خون پایین می آید که این عمل بسیار برای بدن فرد مفید می باشد ولی در کنار آن سطح کلسترول خوب خون که همان HDL نام دارد نیز کاهش پیدا می کند. HDL برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی بسیار مفید می باشد که از طریق خوردن مواد غذایی مانند ماهی، غذاهای دریایی و … وارد بدن می شود که در رژیم خام گیاهخواری این مواد غذایی حذف می شوند. همچنین در این رژیم مواد غذایی مانند آجیل ها و دانه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که این مواد باعث افزایش کلسترول خون می شوند که برای بدن مناسب نمی باشد.

۳- تراکم استخوان ضعیف

در رژیم خام گیاهخواری هیچ گونه مواد لبنی مانند شیر و ماست دریافت نمی شود این مواد غذایی منبع اصلی کلسیم و ویتامین D می باشند که کمبود آن ها باعث به وجود آمدن بیماری هایی مانند پوکی استخوان می شوند. رژیم های غذایی خام بر پایه غذاهای کم کالری مانند سبزیجات، میوه ها و غذاهای کم غلظت هستند که ممکن است برای رفع نیازهای کالری روزانه کافی نباشد.

با اینکه کلسیم در برخی از غذاهای خام مانند سبزیجات برگ سبز تیره و بادام یافت می شود ولی و ممکن است مقدار لازم برای رفع نیازهای روزانه را مصرف نکنید. به عنوان مثال یک فنجان بروکلی خام خرد شده حدودا ۴۳ میلی گرم کلسیم را تأمین می‌کند در حالیکه یک لیوان شیر ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد. از طرف دیگر منابع غذایی قابل دسترس دارای ویتامین D شامل غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات غنی شده معمولاً در رژیم های غذایی خام گیاهخواران وجود ندارد.

همان طور که گفتیم در مواد غذایی خام گیاهی مانند برخی سبزیجات کلسیم و … وجود دارند ولی این مواد به تنهایی نمی توانند کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کنند از این رو با رعایت رژیم خام گیاهخواری احتمال ابتلای فرد به بیماری هایی مانند نرمی استخوان، پوکی استخوان و … افزایش پیدا می کند که می تواند برای فرد بسیار خطرناک باشد و آسیب هایی جبران ناپذیر ایجاد کند.

رژیم خام گیاه خواری

۴- کمبود اسیدهای چرب ضروری

با توجه به این که گیاه خواران مواد غذایی مانند ماهی، گوشت قرمز و … مصرف نمی کنند دچار کمبود امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری و اسید لینولییک و DHA می شوند. اسید آراشیدونیک ALA در مواد غذایی مانند مغز ها و دانه های روغنی وجود دارد ولی از آن جا که این مواد باعث زیاد شدن وزن می شود بیشتر متخصصان و مربیان باشگاه مصرف زیاد این مواد غذایی را برای فرد ممنوع می کند. در رژیم خام گیاه خواری مواد غذایی زیادی حذف می شوند که مصرف نکردن این مواد غذایی باعث کمبود اسید های چرب ضروری می شود.

۵- افزایش هموسیستین

براساس تحقیقاتی که در افراد گیاه خوار انجام شده بیشتر گیاه خواران دچار کمبود B12 می شوند که کمبود این ماده در بدن باعث کمبود لین ویتامین افزایش هموسیستین می شود. افزایش این ماده می تواند خطرناک باشد و باعث بروز بیماری های قلبی شود. برطبق مطالعات گیاهخواران بیشتر در معرض مشکلات هموسیستین هستند و این مشکلات به نسبت در همه چیز خواران و گیاهخوارانی که از فرآورده های لبنی استفاده می کنند کمتر دیده می شود.

نمی توان خوردن روزانه غذاهای دارای ویتامین B12 را قطع کرد و انتظار سلامتی داشت. توجه کنید که رژیم غذایی اصولی باعث تمام گروه های مواد غذایی را در خود داشته باشد تا بدن فرد دچار کمبود هایی نشود ولی در رژیم غذایی خام گیاه خواری فقط بدن فرد قسمتی از مواد ضروری بدن را دریافت می کند که عامل باعث نارضایتی افراد زیادی می شود.

۶- کمبود سدیم

یکی دیگر از مشکلات این رژیم کمبود شدید سدیم است. در حالی که این رژِیم به دلیل وجود میوه و سبزی فراوان دارای پتاسیم بسیار بالا می باشد. کسانی که از رژیم خام گیاهخواری پیروی می کنند سدیم کافی دریافت نمی کنند و توازن الکترولیت و کارکرد عروقی آن‌ها دچار مشکل می شود. هر چند که سدیم بیش از حد باعث افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی می شود. ولی مصرف پایین آن هم بدن را دچار مشکل می کند به طوریکه در بسیاری از خام گیاهخواران مشکلات عروقی، فشار خون پایین، مشکلات تپش قلب و مشکلات غدد فوق کلیوی دیده شده است.

۶- کمبود دریافت پروتئین

بیشتر گیاهان دارای پروتئین های مختلفی می باشند ولی با این حال به تنهایی نمی توانند پروتئین مورد نیاز یک فرد را تأمین کنند به همین دلیل بیشتر گیاه خواران دچار کمبود پروتئین می شوند که این کمبود اختلالاتی در بدن فرد ایجاد می کند و باعث به وجود آمدن بیماری های مختلفی می شود.

بیشتر متخصصین معتقد هستند رژیم خام گیاهخواری رژیم لاغری اصولی نمی باشد و ممکن است سلامت فرد را به خطر بیندازد. با رعایت این رژیم فرد علاوه بر این که دچار کمبود هایی مانند کمبود ویتامین B12 و D و امگا ۳ ، DHA ، کلسیم، ید و سدیم در بدن می شود می تواند مواد مغذی مانند روی، آهن، سلنیوم و آمینو اسیدهای ضروری را در بدن کاهش دهد که کمبود هر یک از این مواد مغذی در بدن باعث به وجود آمدن اختلالاتی می شود.

با توجه به این موضوع که بیشتر افراد بر این باورند که برخی از گیاهان مواد مغذی زیادی دارند که می توانند مواد ضروری بدن را تأمین کنند ولی باید بدانند که فقط با خوردن مواد گیاهی تمامی نیاز های بدن تأمین نمی شود و فرد حتماً باید برای حفظ سلامتی بدن خود از مکمل های غذایی استفاده کند. به این نکته نیز توجه کنید که قبل از استفاده از هر گونه رژیمی باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و کاملاً با فواید و مضرات رژیم انتخابی آشنا شوید.

منبع : وب سایت دکتر مرادی

ترک پاسخ

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید