رژیم لاغری اتکینز و مزایا و معایب آن , لاغری سریع با رژیم اتکینز

0
50

رژیم لاغری اتکینز و مزایا و معایب آن : افراد زیادی در جهان برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام تلاش می کنند و در این راستا از رژیم های مختلفی استفاده می کنند. یکی از رژیم های لاغری که در برخی از کلینیک ها برای به منظور لاغری در اختیار افراد قرار می گیرد رژیم اتکینز می باشد که توسط دکتر رابرت اتکینز در سال ۱۹۷۲ طراحی شد که او در کتاب خود آن را بیان کرده بود و آن سال کتاب او جز پر فروش ترین کتاب ها شد.

این رژیم در کل دنیا طرفداران زیادی دارد که آن ها معتقدند پروتئین و چربی به هر میزانی که دوست دارند می توانند مصرف کنند و هم‌زمان وزن آن ها کاهش پیدا کند. ما در این قسمت می خواهیم به طور کامل به توضیح رژیم لاغری اتکینز بپردازیم. در حالت کلی این رژیم به ۴ مرحله تقسیم می شود که هر کدام مواد غذایی مختلفی در خود دارند.

مرحله اول (القاء) :

در این مرحله به مدت ۲ هفته باید زیر ۲۰ گرم کربوهیدرات مصرف شود. خوردن پروتئین با چربی بالا و سبزیجات برگ سبز آزاد است. در این مرحله کاهش وزن سریع دیده می شود. در این مرحله سخت، شما باید تقریباً تمام کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، روزانه فقط ۲۰ گرم کربوهیدرات خالص، آن هم عمدتاً از سبزیجات مانند مارچوبه، کلم بروکلی، کرفس، خیار، لوبیا سبز و فلفل می توانید مصرف کنید. در صورتی که در رژیم های معمولی ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت می کنید، در این رژیم فقط حدود ۱۰ درصد از رژیم را کربوهیدرات تشکیل می دهد.

در مرحله اول رژیم شما می نمی تواند مقدار زیادی میوه، نان، پاستا، دانه، آجیل یا الکل مصرف کنید ولی در عوض هر وعده می توانند پروتئین‌هایی مانند ماهی و صدف، مرغ، گوشت، تخم مرغ و پنیر مصرف کنند از ویژگی هایی که رژیم اتکینز دارد این است که شما می توانید روغن و چربی مصرف کنید.

مرحله دوم (متعادل سازی):

در مرحله دوم این رژیم به تدریج مواد غذایی مانند آجیل، سبزیجات کم کربوهیدرات و مقدار کمی میوه به رژیم غذایی اضافه می شود. ۲۵ گرم در هفته اول مرحله دو و ۳۰ گرم در هفته دوم و هفته های بعد تا زمانی که وزن فرد کاهش پیدا کند ادامه پیدا می کند.

مرحله سوم (تنظیم دقیق) :

در این مرحله فرد کم کم به وزن ایده آل خود می رسد و به همین دلیل می تواند مقداری کربوهیدرات به وعده های غذایی خود اضافه کند.

مرحله چهارم (حفظ و نگهداری) :

مرحله چهارم مرحله آخر رژیم لاغری اتکینز می باشد که فرد می تواند برخی از کربوهیدرات های سالم را وارد رژیم غذایی خود کند. برخی از کلینیک ها این مرحله را حذف می کنند در صورتی که بهتر است فرد این مرحله را نیز رعایت کند تا دچار چاقی و یا مشکلات دیگری نشود.

رژیم لاغری اتکینز

مصرف چه مواد غذایی در رژیم لاغری اتکینز ممنوع می باشد؟

  • قندهای ساده مثل شکر، نوشابه، آبمیوه، کیک، آب نبات، بستنی و غیره
  • غلات (گندم، جو، برنج، چاودار و…)
  • روغنهای گیاهی: روغن سویا، روغن ذرت، روغن کلزا
  • غذاهای رژیمی و کم چرب
  • سبزیجاتی که کربوهیدرات بالا دارند مثل هویج و سیب زمینی
  • میوه های با کربوهیدرات بالا مثل موز، سیب، گلابی و انگور
  • حبوبات: مثل عدس، لوبیا، نخود و غیره

در رژیم لاغری اتکینز فرد مجاز است چه غذاهایی مصرف کند؟

  • گوشت مثل گوشت گاو، مرغ
  • غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو،…
  • تخم مرغ
  • آووکادوو
  • محصولات پرچرب
  • سبزیجات کم کربوهیدرات مثل کلم، اسفناج، کلم بروکلی و…
  • آجیل و دانه ها مثل بادام، گردو، بادام زمینی و…
  • چربیهای سالم: مثل روغن زیتون، آووکادوو

رژیم لاغری اتکینز چگونه باعث کاهش وزن می باشد؟

در این نوع رژیم لاغری به طور کلی سوخت و ساز بدن تغییر پیدا می کند. در این رژیم بدن فرد به جای سوزاندن گلوکز یا قند، چربی می سوزاند که این حالت سوئیچینگ، کتوز نام دارد. در این رژیم مقدار مصرف کربوهیدرات ها به شدت کاهش پیدا می کند که این امر باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود و بدن مجبور می شود به جای سوزاندن گلوکز از ذخایر چربی بدن برای تأمین انرژی بدن استفاده کند.

رعایت رژیم لاغری اتکینز چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

زمانی که مقدار مصرف کربوهیدرات کم می شود کربوهیدرات خون پایین می آید که این عامل می تواند باعث به وجود آمدن عوارضی از جمله سر درد، ضعف، خستگی، یبوست، کاهش ایمنی بدن و دچار شدن سریع به بیماری هایی مانند سرما خوردگی شود. همچنین تمامی رژیم هایی که مقدار مصرف کربوهیدرات را محدود می کنند مواد مغذی بدن فرد کاهش پیدا می کند و زمانی که مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهد مشکلات فرد بهبود پیدا می کنند.

در مرحله اول در این رژیم مقدار مصرف کربوهیدرات در روز به ۲۰ گرم می رسد که باعث می شود بدن فرد به جای گلوکز برای سوخت و ساز از چربی استفاده می کند که این امر مهم ترین عامل برای کاهش وزن می باشد که این عمل کتوز نام دارد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند سر درد، بوی بد دهان، خستگی بدن و … می شود.

نکته مهم در رابطه با رژیم لاغری اتکینز

توجه کنید که همه افراد نمی توانند از این رژیم غذایی استفاده کنند و باید با متخصص مشورت کنید. برای مثال افرادی که بیماری های خاصی دارند و داروهایی مانند دیورتیک، داروی انسولین یا داروهای دیگری استفاده می کنند نمی توانند از این رژیم استفاده کنند.

از آن جا که این رژیم مصرف برخی مواد غذایی را محدود می کند ممکن است باعث آسیب های جبران ناپذیری در برخی افراد مانند کسانی که بیماری دیابت دارند شوند همچنین باعث کمبود برخی مواد مغذی در بدن می شود که این امر عوارض زیادی به همراه دارد به همین دلیل توصیه می شود قبل از استفاده از این رژیم حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا او با انجام برخی آزمایش ها و بررسی های لازم مشخص کند که آیا شما قادر به استفاده از رژیم اتکینز هستید یا خیر؟

ترک پاسخ

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید