رژیم لاغری , چه رژیمی برای لاغری مناسب می باشد؟

0
53

رژیم لاغری ؛ چه رژیمی برای لاغری مناسب می باشد؟ : امروزه لاغری دغدغه بسیاری از افراد می باشد و در تلاش‌اند تا با روشهای مختلفی خود را به وزن ایده آل برسانند تا از این طریق هم تناسب اندام زیبا و هم بدنی سالم داشته باشند. متأسفانه چاقی معضل بسیاری از افراد شده است که دوست دارند به هر نحوی که شده لاغر شوند و تصور می کنند اگر وعده های غذایی خود را حذف کنند خیلی راحت به وزن ایده آل خود می رسند در صورتی که تصور کاملاً غلط است و ممکن است عوارضی برای فرد به همراه داشته باشد.

بهتر است بدانید یک رژیم لاغری اصولی نباید هیچ گونه عوارضی داشته باشد و بدن فرد باید تمام مواد مورد نیاز بدن را روزانه دریافت کند. ما در این قسمت قصد داریم شما را با رژیم های مختلف و ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی آشنا کنیم پس اگر قصد لاغری دارد حتماً با ما همراه باشید.

برخی از رژیم های لاغری مشهور در دنیا

در همه جای دنیا رژیم های لاغری مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام از آن ها معایب و مزایایی دارند و همه این رژیم های لاغری مطابق با سبک زندگی هر کشوری متفاوت می باشند. برخی از معروف ترین آن ها رژیم کتوژنیک ، رژیم اتکینز ، رژیم جنرال موتورز ، رژیم خام گیاهخواری ، رژیم کانادایی می باشند که افراد زیادی به منظور کاهش وزن از این رژیم ها استفاده می کنند. اگر می خواهید تشخیص بدهید که چه رژیمی مناسب می باشد حتما با ما همراه باشید.

کالری چیست؟

در حالت کلی کالری برای اندازه گیری انرژی موجود در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است بدانید محتویات مواد غذایی مصرفی ما به سه گروه کلی چربی، کربوهیدرات و پروتئین تقسیم شده و انرژی مورد نیاز بدن هم از طریق هرکدام از این گروه‌ها تأمین می‌شود. میزان دریافت کالری در رژیم‌ غذایی براي افراد عادی که درصدد کاهش وزن نیستند و از نظر بدنی سالم و از اندام متناسبی برخوردارند ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ كيلوكالري می باشد.

فرد با دريافت اين ميزان كالري مي‌تواند انرژي مورد نياز روزانه‌اش را تأمين كند. این در حالی است که برخی رژیم های لاغری که از آن‌ها به عنوان رژیم های لاغری سخت و یا رژیم لاغری سریع و مؤثر یاد می شود، در برنامه غذایی میزان کاری دریافتی را کمتر از ۱۲۰۰ برای آقایان و در کمتر از ۶۰۰ تا ۸۰۰ کالری برای خانم ها در نظر می گیرند.

رژیم کانادایی، رژیم ۷ روزه، رژیم ۳ روزه، رژیم شیر، رژیم میوه، رژیم های تک خوری و بسیاری متدهای دیگر از این قبیل جزء رژیم های لاغری سریع محسوب می شوند که بسیاری از افراد آن‌ها را امتحان کرده اند و توسط برخی سایت ها به رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد. این رژیم ها باعث کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه می شوند. در مدت اجرای این رژیم های افراطی، متابولیسم شما به شدت کاهش یافته و پس از پایان رژیم و گذشت مدتی (که در افراد مختلف متفاوت است) وزن از دست رفته دوباره برمی‌گردد.

رژیم لاغری

رژیم های لاغری سریع چه معایبی دارند؟

خیلی از افراد در تلاش‌اند تا وزن خود را کم کنند ولی اراده لازم برای این کار را ندارند به همین خاطر دنبال رژیم هایی هستند که در سریع ترین زمان ممکن آن ها را به وزن ایده ال خود برسانند. رژیم های زیادی وجود دارد که افراد در مدت زمان خیلی کم وزن کم می کنند که این امر ابتدا بسیار لذت بخش می باشد ولی بهتر است بدانید این لاغری دوام زیادی نخواهد داشت. یک رژیم لاغری اصولی وزن فرد را به مرور زمان کم می کند و دوام زیادی دارد و فرد با قطع آن سریع به وزن اولیه خود با نمی گردد.

افرادی که از رژیم هایی با دوره کوتاه مدت خیلی سریع لاغر می شوند فوراً با افزایش وزن رو به رو می شوند همچنین علاوه بر افزایش وزن دوباره سلامتی آن ها نیز به خطر می افتد زیرا بیشتر این رژیم های لاغری محدود کننده هستند و فرد در طول رژیم مواد مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی کند در نتیجه بعد از گذشت زمان کمی دچار مشکلات زیادی مانند بروز سنگ‌های صفراوی و اختلال آب و الکترولیت در بدن، ریزش مو، خراب شدن پوست و عوارض عصبی می شود.

رژیم غذایی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

یک رژیم غذایی سالم باید تمام مواد ضروری بدن را تأمین کند و فرد بعد استفاده از رژیم غذایی سالم و مطابق ویژگی های جسمانی خود دچار هیچ مشکلی نشود. کالری مورد نیاز بدن روزانه با استفاده از گروه های نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه میوه‌‌جات و سبزی‌جات، گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها، گروه متفرقه شامل انواع مواد قندي و چربي ها به دست می آید پس هر رژیم سالمی باید همه این مواد را در خود جای داده باشد تا در بدن فرد هیچ‌گونه اختلالی دیده نشود.

بهتر است بدانید حذف هر کدام از گروه های فوق برای بدن عوارضی به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال مواد قندی در حقیقت سوخت اصلی سیستم عصبی محسوب می‌شوند و به همین دلیل حذف نشاسته و مواد قندی از رژیم غذایی موجب بروز عوارضی مانند افسردگی، ریزش مو و حتی کم‌خونی می‌شود. همچنین در مورد سبزیجات که کمترین میزان کالری را دارند، باید گفت اگر شما تنها گیاه خواری را به عنوان رژیم غذایی خود انتخاب کنید، با عوارضی مانند کمبود پروتئین، کمبود آهن و B12 روبه‌رو می‌شوید.

خیلی از افراد تصور می کنند اگر بدن چربی دریافت نکند وزن آن ها کاهش پیدا می کند در صورتی که چنین نمی باشد و چربی با انرژی بدن را تأمین می کنند و چگالی بسیار بالایی دارند به این شکل که مقدار کمی چربی انرژی زیادی را در خود جای داده است. بهتر است بدانید اگر بدن چربی مناسبی دریافت کند می تواند موجب کاهش وزن شود و حتی از بروز برخی اختلالات در بدن که بعد از رعایت یک رژیم لاغری ایجاد می شود جلوگیری می کند.

رعایت رژیم غذایی

توجه کنید که قبل از رعایت هرگونه رژیمی باید بدن شما از نظر سوخت و ساز بررسی شود و طبق آن شما رژیم لاغری مناسب با شرایط بدن خود را دریافت کنید. بهتر است بدانید اگر بخواهید کاهش وزن اصولی داشته باشید به طوری که فقط چربی بسوزد و ماهیچه و آب بدن از بین نرود، فقط باید به میزان ماهی حداکثر ۴ تا ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید.

شما نباید فقط کاهش وزن را در نظر بگیرید بلکه باید همیشه سعی کنید تعادل بدن خود را حفظ کنید شما باید از رژیم هایی استفاده کنید که سیستم بدنتان را کامل کند و فقط برای رسیدن به وزن ایده آل از رژیم غذایی خاصی استفاده نکنید زیرا در این صورت بعد از این که به وزن ایده آل رسیدید بدنتان دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

در حالت کلی شما نباید در روش های غیر اصولی برای لاغری استفاده کنید. بهتر است بدانید یک رژیم لاغری مناسب باید همه گروه های غذایی یعنی نان و غلات، میوه، سبزی، گوشت و حبوبات، لبنیات و سهم کمی از روغنها و چربی‌ها را در خود جای داده باشد همچنین در هفته حدود نیم تا یک کیلوگرم از وزن شما باید کاهش پیدا کند.

برای کاهش وزن و لاغری شما باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که فقط جسم شما نباید برای لاغری تلاش کند بلکه باید از ذهن خود نیز کمک بگیرید به طوری که زمانی که شما احساس گرسنگی می کنید یا غذایی را می خواهید که مطابق رژیم شما نیست ذهن شما در این حالت وظیفه جلوگیری از بروز این نوع احساسات را دارد؛ که بررسی این موضوع موضوعی را مطرح می کند که NLP نامیده می شود.

NLP چیست؟

ان ال پی NLP علمی است که با تغییر نگرش فکری شما، بر روی توانایی های شما متمرکز شده و به شما کمک می کند تا باور کنید می توانید به خواسته خود برسید و بتوانید ولع های غذایی خود را کنترل کنید. افراد بسیاری را دیده اید که بیان می کنند: میخواهم دیگر اضافه وزن نداشته باشم اما نمیتوانم. چرا با وجود اینکه آنها اراده کرده اند و زمان و هزینه زیادی صرف رژیم های سخت کرده اند، نتیجه دلخواهی نگرفته اند؟

علم NLP به دنبال فراهم کردن شرایطی جدید است که بتواند شما را در این زمینه یاری دهد. ذهن شما و افکار شما در کاهش وزن، نقش بسیار مؤثری خواهند داشت. شما توسط NLP خواهید آموخت که چگونه ذهن خود را به سمت لاغر شدن پیش ببرید.

توصیه هایی در رابطه با رژیم لاغری

  1. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب حتماً شما باید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا بعداً دچار برخی مشکلات جسمی مانند کمبود برخی ویتامین ها، ریزش مو، ضعف در بدن و … نشوید.
  2. بهتر است بدانید ریزه خواری یکی از عوامل مهم چاقی می باشد و یکی در دلایلی که باعث ریزه خواری می شود نخوردن صبحانه می باشد پس برای این که شما ریزه خواری و افزایش مقدار غذای مصرفی در وعده ناهار و شام را نداشته باشید باید صبحانه مناسبی میل کنید.
  3. توجه کنید که از دست دادن وزن نیازمند زمان زیادی می باشد و در صورتی که کاهش وزن را در خود احساس نکردید اصلاً ناامید نشوید و بدانید که در هفته شما باید نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کنید زیرا در این صورت بعد از اتمام دوره رژیم بدن شما آسیبی نخواهد دید و سلامتی را به‌خوبی احساس خواهید کرد.
  4. برای کاهش وزن شما باید خواب منظم و کافی داشته باشید زیرا یکی از دلایلی که باعث پرخوری و افزایش اشتها می شود کمبود خواب می باشد.
  5. حتماً شما باید در رژیم غذایی خود از موادی که دارای فیبر هستند استفاده کنید زیرا فیبر کلسترول خون را کاهش می دهد و باعث هضم غذا شده و از این طریق از یبوست جلوگیری می کند. شما می توانید با خوردن مواد غذایی مانند انواع سبزیجات و میوه ها فیبر مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

ترک پاسخ

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید