رژیم کتوژنیک , همه چیز درباره رژیم لاغری کتوژنیک

0
220

رژیم کتوژنیک , همه چیز درباره رژیم لاغری کتوژنیک : افرادی زیادی در کل جهان تلاش می کنند تا وزن خود را کاهش دهند و به وزن ایده آل خود برسند و برای رسیدن به این هدف از روش های مختلفی استفاده می کنند. در همین راستا پزشکان و متخصصان تغذیه زیادی رژیم های لاغری مختلفی طراحی کرده اند که در هر کدام مواد غذایی مختلفی استفاده می شود. رژیم کتوژنیک نیز یکی از رژیم های لاغری رایج در دنیا می باشد که شباهت زیادی به رژیم لاغری اتکینز دارد. در این رژیم بدن کربوهیدرات بسیار کمی دریافت می کند به همین دلیل در بدن به منظور تأمین انرژی چربی مصرف می شود.

در رژیم لاغری کتوژنیک عمل کتوز رخ می دهد یعنی بدن کربوهیدرات بسیار کمی دریافت می کند به همین دلیل قند خود و انسولین بسیار کاهش پیدا می کند در چنین حالتی گلوکز بدن نیز افت می کند. از آن جا که سوخت مصرفی بدن گلوکز می باشد بدن نمی تواند گلوکز کافی دریافت کند و مجبور می شود برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن چربی های انباشته شده را بسوزاند که این عامل باعث کاهش وزن می شود. وقتی بدن از چربی برای سوخت و ساز استفاده می کند کتون تولید می شود.

در حقیقت کتون از ماده ای است که از تجزیه چربی ها به دست می آید و مغز کتون را به منظور سوخت مصرف می کند. بهتر است بدانید رژیم کتوژنیک بیشتر به عنوان درمان استفاده می شود. بدن برخی از کودکانی که به صرع مبتلا شده اند در مقابل دارو مقاومت نشان می دهد که با استفاده از این رژیم در خود بدن کتون تولید می شود و اجسام کتونی به عنوان پیام رسانهای عصبی مهاری عمل می کنند و در نتیجه در بدن اثر ضد تشنج ایجاد می کنند.

رژیم لاغری کتوژنیک انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

  • رژیم استاندارد کتوژنیک : در رژیم استاندارد کتوژنیک مقدار مصرف پروتئین متوسط می باشد ولی مصرف چربی بالا است. حدوداً مصرف چربی در این رژیم حدود ۷۵ درصد و مصرف پروتئین حدود ۲۰ درصد می باشد همچنین فقط ۵ درصد کربوهیدرات مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک دوره ای : در این نوع رژیم کتوژنیک میزان مصرف کربوهیدرات افزایش پیدا می کند.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا : همان طور که از نام این رژیم مشخص است در این نوع میزان مصرف پروتئین بالا می باشد به طوری که حدوداً ۶۰ درصد چربی، ۳۵ درصد پروتئین و ۵ درصد چربی مصرف می شود.

هر غذایی که دارای کربوهیدرات بالا باشد در رژیم لاغری کتوژنیک نباید مورد استفاده قرار گیرد که ما به تمامی مواد غذایی که دارای کربوهیدرات بالا می باشند اشاره می کنیم.

  • دانه ها و نشاسته : محصولات مبتنی بر گندم، برنج، ماکارونی، غلات و غیره
  • میوه: تمام میوه ها، به جز دسته های کمی از انواع توت ها مثل توت فرنگی. بیشتر میوه ها حتی یک سیب تنها می تواند بیش از کل کربوهیدرات دریافتی شما برای کل روز باشد.
  • حبوبات: لوبیا، عدس، نخود و غیره. حبوبات غنی از پروتئین و فیبر هستند، اما دارای مقداری کربوهیدرات نیز می باشند و رژیم کتوژنیک بیشتر روی دریافت بالای چربی ها تکیه می کند.
  • شیر. یک لیوان شیر دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات است، این مقدار شاید کل دریافت کربوهیدرات روزانه در این رژیم باشد.
  • غذاهای شیرین: آب میوه، کوکی ها، کیک، بستنی، آب نبات و غیره
  • سبزیجات ریشه ای: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج و غیره
  • برخی از چاشنی ها یا سس ها: که حاوی قند و چربی ناسالم هستند.
  • الکل: با توجه به مقدار کربوهیدرات آن، بسیاری از نوشیدنی های الکلی می توانند شما را از کتوز خارج کنند.
  • غذاهای رژیم غذایی بدون قند: اینها اغلب دارای قندهای الکلی هستند که در بعضی موارد ممکن است سطح کتون را تحت تأثیر قرار دهد.
  • غذاهایی که باید در رژیم غذایی کتوژنیک مورد استفاده قرار گیرد عبارت اند از:
  • گوشت: گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، بیکن، مرغ و بوقلمون.
  • انواع ماهی: مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و…
  • آجیل و دانه: بادام، گردو، بذر کتان، دانه کدو تنبل، تخم چیا و غیره
  • انواع روغن: به خصوص روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو.
  • تخم مرغ
  • کره
  • انواع پنیر
  • آووکادو
  • سبزیجات با کربوهیدرات کم: بیشتر سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و غیره
  • ادویه: شما می توانید از نمک، فلفل و گیاهان و ادویه جات مختلف استفاده کنید.

رژیم لاغری کتوژنیک

رژیم لاغری کتوژنیک برای یک هفته

برای آشنایی بیشتر با رژیم لاغری کتوژنیک ما در این قسمت به یک نمونه از آن که شامل مواد غذایی می باشد که شما باید طبق آن در طول یک هفته مصرف کنید، اشاره می کنیم.

شنبه

  • صبحانه: تخم مرغ و گوجه فرنگی.
  • ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون و پنیر فتا.
  • شام: ماهی قزل آلا پخته شده در کره.

یکشنبه

  • صبحانه: املت تخم مرغ، گوجه فرنگی و پنیر
  • ناهار: شیر بادام، کره بادام زمینی، پودر کاکائو و شیرین استویا.
  • شام: گوشت چرخ کرده، پنیر چدار و سبزیجات.

دوشنبه

  • صبحانه: املت قارچ
  • ناهار: سالاد میگو با روغن زیتون و آووکادو.
  • شام: استیک با پنیر پارمسان، بروکلی و سالاد.

سه شنبه

  • صبحانه: املت با آووکادو، فلفل، پیاز و ادویه جات.
  • ناهار: مرغ با پنیر خامه ای همراه با سبزیجات.
  • شام: تخم مرغ و پنیر

چهارشنبه

  • صبحانه: ماست بدون قند با کره بادام زمینی
  • ناهار: گوشت گاو سرخ شده در روغن با سبزیجات.
  • شام: همبرگر

پنجشنبه

  • صبحانه: هویج و پنیر با سبزیجات.
  • ناهار: ماهی سفید، تخم مرغ و اسفناج پخته شده در روغن نارگیل.
  • شام: پنیر با آجیل.

جمعه

  • صبحانه: نیمرو با قارچ.
  • ناهار: برگر با پنیر
  • شام: استیک با سالاد

زمانی که از رژیم لاغری کتوژنیک برای لاغری استفاده می کنید شما با برخی از عوارض آن رو به رو خواهید شد که برای آگاهی از آن ها و آشنایی بیشتر با رژیم این قسمت را حتماً مطالعه کنید.

افرادی که به دنبال لاغری هستند در بیشتر مواقع این رژیم را از کلینیک ها و باشگاه های ورزشی دریافت می کنند که با رعایت کامل آن به احتمال زیاد به وزن ایده ال خود می رسند و از این بابت بسیار خرسند می شود ولی بهتر است توجه کنید که اگر دوره های طولانی از این رژیم استفاده کنید بدن شما آسیب هایی جدی خواهد دید. از جمله عوارضی که رژیم لاغری کتوژنیک می توان به بوی بد دهان، کاهش سطح انرژی بدن، کاهش آب و مواد معدنی بدن، کاهش توان اجرای حرکات ورزشی اختلال در خواب و … اشاره کرد.

اصلی ترین نکته ای که باید توجه کنید این است که برای استفاده از هرگونه رژیمی باید با پزشک متخصص مشورت کنید و یک رژیم غذایی اصولی مطابق با شرایط بدن خود داشته باشید در غیر این صورت ممکن است شما نتیجه خوبی داشته باشید ولی بدن شما آسیب های جبران ناپذیری می بیند که بسیار ناراحت کننده می باشد.

ترک پاسخ

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید