چگونه به سادگی لاغر شویم ؟ , چگونه آسان و سریع لاغر شویم؟

0
75

 چگونه به سادگی لاغر شویم ؟ , چگونه آسان و سریع لاغر شویم؟ : امروزه به دلیل افزایش چاقی در جهان رژیم های لاغری زیادی طراحی شده اند که مورد استفاده افراد زیادی قرار می گیرند که برخی از آن ها باعث لاغری سریع می شوند و در کنار آن آسیب های جدی به بدن فرد وارد می کنند. در دنیا رژیم های زیادی وجود دارد که برخی از آن ها اصولی بوده ولی بیشتر آن ها سلامتی افراد را تهدید می کنند در این بین شما باید از افراد متخصص کمک بگیرید تا رژیم اصولی دریافت کنید.

فرض کنید شما اضافه وزن دارید در این حالت شما تصمیم می گیرید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا یک رژیم اصولی متناسب با وزن و شرایط بدنی خود دریافت کنید پزشک متخصص یک رژیم لاغری مناسب برای کاهش وزن شما می دهد. شما این رژیم را به مدت زمان مشخصی رعایت می کنید و بعد از چند هفته یا چند ماه به وزن ایده آل خود می رسید و این کار بسیار برای شما رضایت بخش خواهد بود زیرا شما به وزن ایده آل خود می رسید.

بعد از کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دیگر دوره رژیم خود را به پایان می رسانید و رژیم غذایی خودتان را شروع می کنید که رفته رفته وزن از دست داده شما بی می‌گردد و شاید اضافه وزن شما بیشتر از قبل می شود و این حالت بسیار ناراحت کننده است. هرچه دوره رژیم کوتاه مدت باشد و شما سریع تر وزن کم کنید بعد از پایان رژیم سریع تر وزن شما باز می گردد همچنین در این صورت آسیب جدی به بدن وارد می شود که در بعضی مواقع ممکن است جبران ناپذیر باشند.

دلیل برگشت وزن بعد از کم کردن وزن با رژیم های لاغری چیست؟

دلایل زیادی باعث می شود که وزن بعد از رژیم لاغری ثابت بماند و یا برگردد یکی از آن ها محیط می باشد یعنی شخصی که تلاش می کند وزن کم کند یا وزنی را که کم کرده حفظ کند ولی در خانواده ای زندگی می کند که عادت به مصرف هله و هوله دارند، رعایت رژیم برای او بسیار مشکل می شود.

یکی دیگر از این عوامل ژنتیک می باشد که می توان گفت نقش اساسی در میزان وزن دارد برای مثال فردی که مادر، خاله، دایی های چاقی دارد به احتمال زیاد او نیز اضافه وزن خواهد داشت. همچنین وضعیت اقتصادی نیز بی تأثیر نیست و افرادی که علاقه به مصرف به مصرف غذاهای آماده دارند میزان دریافت چربی، نمک و کالری بیشتری داشته و در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایرین دچار اضافه وزن خواهند شد.

تأثیر گذار ترین عامل در چاقی و لاغری فرد متابولیسم بدن می باشد که باعث می شود فرد خیلی راحت لاغر شود و یا بدون این که مواد غذایی زیادی مصرف کند خیلی سریع چاق شود. برای این که شما بتوانید به تناسب اندام ایده ال خود برسید باید متابولیسم پایه خود را تنظیم کنید.

رژیم لاغری

متابولیسم پایه چیست؟

به مقدار انرژی که بدن هر فرد در حالت استراحت کامل یعنی در حالت بیدار، خوابیده، عصبی، روانی و آرامش کامل بدن نیاز دارد متابولیسم پایه گفته می شود. در حالت کلی می توان گفت انرژی مورد نیاز برای فعالیت مغز و اعصاب، انقباض عضلات قلب و عروق، کار دستگاه‌های گوارشی و تنفس و انجام واکنش های شیمیائی که برای حفظ زندگی که بدن نیاز دارد متابولیسم پایه نامیده می شود. عوامل زیادی بر متابولیسم پایه تأثیر دارند که در ادامه به برخی به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

سن :

در کودکان متابولیسم پایه بیش از بزرگ‌سالان است که به علت جایگزین شدن بافت چربی به جای توده عضلانی در بزرگسالان است. متابولیسم پایه در تازه متولدین ۵۵ کیلوکالری به ازای متر مربع سطح بدن در ساعت است و در پنج سالگی به ۴۹ می رسد و این کاهش تا سن پیری ادامه پیدا می کند به طوری که در بیست سالگی ۳۹ و در چهل سالگی ۳۶ و در شصت سالگی ۳۵ کیلو کالری است. این نشان می دهد که چرا افراد مسن خیلی سخت تر و دیرتر به رژیم های کاهش وزن جواب می دهند.

کم غذایی :

برخی از رژیم های غذایی که مقدار مصرف مواد غذایی در آن ها بسیار کم است و یا گرسنگی خیلی زیاد مانند روزه، به همین دلیل افراد در ماه رمضان زیاد دچار کاهش وزن نمی شوند زیرا در چنین حالتی متابولیسم پایه بدن تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند.

جنسیت :

یکی از عواملی که در میزان متابولیسم بدن تأثیر دارد جنسیت می باشد. بهتر است بدانید میزان متابولیسم پایه در زنان کمتر از مردان می باشد که داشتن توده عضلانی بیشتر و چربی کمتر و توزیع هورمونی متفاوت در مردان باعث متابولیسم پایه بیشتری در مردان می شود.

بیماری ها :

هورمون های تیروئیدی متابولیسم پایه را زیاد می کنند و کم کاری تیروئید آن را کاهش می دهند. (علت چاق شدن افرادی که کم کاری تیروئید دارند همین است). البته بعضی از بیماریها مثل عفونت ها و بیماری های تب آور متابولیسم را افزایش می دهند.

آب و هوا :

از عواملی که در میزان متابولیسم بدن تأثیر می گذارد آب و هوا می باشد. در هوای سرد متابولیسم پایه بدن افزایش می کند زیرا در هوای سرد فعالیت بدن برای تأمین گرمای بدن افزایش پیدا می کند و برعکس هوای گرم باعث کاهش متابولیسم بدن می شود. بهتر است بدانید افرادی که در دمای بالای ۲۵ درجه زندگی می کنند ۱۰. درصد انرژی کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

ژنتیک :

ژنتیک در همه زمینه ها در بدن تأثیر گذار می باشد. در میزان متابولیسم پایه نیز اینگونه می باشد و برخی افراد به طور ژنتیکی متابولیسم کمتری و یا بالاتری دارند.

چه عواملی باعث افزایش متابولیسم پایه بدن می شود؟

از آنجا که هر چه بافت عضلانی در بدن بیشتر باشد (نسبت به بافت چربی که تقریباً غیر فعال است) متابولیسم بدن نیز زیاد خواهد بود به همین دلیل ورزش کردن باعث افزایش متابولیسم پایه بدن می شود زیرا با ورزش کردن کالری بدن می سوزد و توده عضلانی در بدن افزایش پیدا می کند. بهتر است بدانید بافت عضلانی را بافت متابولیک بدن می گویند، عضله یک بافت فعال متابولیکی است و میزان بالائی از کالری را نسبت به سایر بافت ها می سوزاند حتی وقتی غیر فعال است.

همان طور که گفته شد هرچه بافت عضلانی در بدن بیشتر باشد متابولیسن پایه بدن نیز زیاد خواهد بود دلیل این عامل این است که بافت عضله ای نسبت به بافت چربی کالری بیشتری مصرف می کند. پس اگر می خواهید متابولیسم بدن خود را افزایش دهید نباید بخورید و بخوابید و فعالیت بدنی نداشته باشید بلکه باید فعالیت های ورزشی مختلفی مانند ایروبیک و یوگا داشته باشید تا بافت های چربی تان را از بین ببرید و بافت عضله خود را تقویت کنید تا متابولیسم بالایی داشته باشید.

چه میزان کاهش وزن در طول یک هفته برای بدن مناسب می باشد؟

زمانی که یک رژیم غذایی لاغری را آغاز می کنید باید شما در طول یک هفته حدوداً نیم کیلو الی یک کیلو وزن کم کنید در غیر این صورت رژیم شما ممکن است اصولی نباید برای مثال اگر بیشتر از این مقدار وزن کم کنید به بدن شما آسیب های جدی وارد می کند. بهتر است بدانید هدف شما از لاغری نباید فقط رسیدن به تناسب اندام و وزن کم باشد بلکه باید سلامتی بدن خود را در نظر بگیرید و با رعایت رژیم های غیر اصولی آسیب های جدی به بدن خود وارد نکنید.

ترک پاسخ

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید